Nikon D3s 102400 ISO 12 Mpx e D-Movie HD
Nikon ha presentato la sua nuova reflex professionale Nikon D3s. La Nikon D3s è in sostanza un aggiornamento della D3, con registrazione video in formato HD 720p, sensore da 12 megapixel e sensibilità fino a 102400 ISO (non ho sbagliato a scrivere, sono proprio 102 mila e 400 iso)!!
Le immagini vengono catturate attraverso un nuovo sensore CMOS di dimensioni 36 x 23,9 millimetri, mentre la dimensione del buffer è stata aumentata fino a raggiungere una raffica di ben 48 fotogrammi in RAW in una sola volta. Ancora questa macchina presenta miglioramenti come: contrasto più veloce, individuazione AF nel Live-view, e RAW-Processing. Per la forma del corpo, la qualità costruttiva e il funzionamento sono praticamente identici alla D3.
Prestazioni ISO: ISO 12800 come standard, espandibile fino a ISO equivalente di 102.400 (Hi 3)
I fotografi professionisti possono ora contare su una sensibilità di ISO 200 come ISO 12800 come standard professionale di qualità delle immagini per i loro scatti – un vantaggio incredibile durante le riprese sportive indoor, gli eventi dello stadio di notte o altre situazioni di ripresa in cui la luce è limitata e i flash non sono pratici. Riprese a ISO alti come 12.800, la Nikon D3s ha qualità commerciale, immagini nitidissime in condizioni di scarsa illuminazione in azione velocità dell’otturatore che permette il congelamento – una capacità che aprirà un nuovo mondo di possibilità fotografiche. Quando necessario, la Nikon D3s si espande fino all’equivalente di 102.400 ISO, con la capacità di rivelare ancora colori e dettagli, anche in luoghi in cui a causa della scarsa luminosità l’occhio umano può avere difficoltà a distinguere gli oggetti.
Pixel Pitch grande: il sensore da 12,1 megapixel FX-format
Nella Nikon D3s il sensore d’immagine è stato completamente ridisegnato dalla D3, la struttura interna è stata ulteriormente ottimizzata. Il numero di pixel e il pixel pitch grande hanno permesso di avere alte prestazioni alle alte sensibilità ISO. Come risultato, negli scatti la Nikon D3s e rende la luce in un modo che nessun altra fotocamera reflex digitale abbia mai riuscito. Il rapporto segnale rumore è altissimo e la gamma dinamica è senza precedenti.
La funzione D-Movie
Da ben scene ben illuminate, ed altre con luce estremamente scarsa, la Nikon D3s con il D-mode Movie offre versatilità uniche. Il nuovo raffinato D-Movie offre una qualità HD (1.280 x 720 pixel), per filmati in Motion-JPEG a 24 fps. Un bonus extra per fotografi di eventi sportivi è la possibilità di salvare i fotogrammi in formato JPEG. Grazie ad un accessiorio opzionale, il Wireless Transmitter WT-4A/B/C/D/E, si può pubblicare subito quell’immagine sul web. La Nikon D3s ha sia un mono-microfono interno che un ingresso microfono stereo esterno, consentendo maggiore fedeltà nella registrazione audio.
Pulizia Sensore di immagine: protezione garantita
Un altro miglioramento significativo della Nikon D3 è l’impiego della funzione di pulizia del sensore di immagine, che genera vibrazioni a quattro frequenze specifiche per ottimizzare la rimozione della polvere. Questa funzione può essere impostata per attivarsi in automatico quando la fotocamera è accesa o spenta, oppure manualmente.
EXPEED: approccio globale di Nikon per la qualità delle immagini digitali
La fotocamera mantiene l’integrità dei dati dell’immagine molto ricca attraverso i 14 bit di conversione A / D e 16 bit di elaborazione, il che dimostra l’enorme potenziale creativo di NEF (Nikon Electronic Image Format). In combinazione il sensore formato Nikon FX, la Nikon D3s produce una gamma tonale eccezionale. La Nikon D3s corregge frange di colore causate da aberrazioni cromatiche che, in alcuni casi, possono apparire ai bordi di diversi soggetti. L’aberrazione cromatica laterale viene corretta a prescindere dal tipo di lente sia teleobiettivo, grandangolare, senza elettronica o altri tipi di obiettivi NIKKOR.
D-Lighting attivo: il salvataggio in tono di luci e ombre
Con l’Active D-Lighting Nikon regola automaticamente la gamma dinamica di scene ad alto contrasto, tirando fuori i dettagli dalle ombre e le mette in evidenza, pur mantenendo il contrasto corretto. La Nikon D3s consente ai fotografi di scegliere tra sei impostazioni di Active D-Lighting, compresa la recente aggiunta Auto e Extra High. È inoltre possibile inserire il supporto dell’Active D-Lighting in crescendo fino a cinque fotogrammi e quindi selezionare la resa migliore in seguito.
Altre caratteristiche della Nikon D3s
- Autofocus a 51 punti AF.
- Informato bilanciamento automatico del bianco.
- Ca. 100% di copertura fotogramma.
- Otturatore garantito 300.000 scatti.
- Doppio slot CF card.
- Batteria di lunga durata
- Pulsante dedicato Live View
Scheda tecnica Nikon D3s
Price (body only) | • US: TBC • UK: £4199.99 • EU: € 4699 |
---|---|
Body material | Magnesium alloy |
Sensor* | • 36 x 23.9 mm CMOS sensor • FX format • RGB Color Filter Array • Built-in fixed low-pass filter • 12.87 million total pixels • 12.1 million effective pixels • 3:2 aspect ratio |
Image processor | Nikon EXPEED |
Image sizes (FX format) |
• 4256 × 2832 [L] • 3184 × 2120 [M] • 2128 × 1416 [S] |
Images sizes* (1.2x (3:2)) |
• 3552 × 2368 [L] • 2656 × 1776 [M] • 1776 × 1184 [S] |
Image sizes (DX format) |
• 2784 × 1848 [L] • 2080 × 1384 [M] • 1392 × 920 [S] |
Image sizes (5:4 format) |
• 3552 × 2832 [L] • 2656 × 2120 [M] • 1776 × 1416 [S] |
Image sizes* ( Movie) |
• 1280 × 720 @ 24 fps • 640 × 424 @ 24 fps • 320 × 216/24 fps |
File formats (Still) | • NEF (RAW) : (12-bit or 14-bit, lossless compressed, compressed or uncompressed) • NEF + JPEG • TIFF • JPEG (EXIF 2.21) |
File format (Movie)* | AVI (Motion-JPEG) |
Lens mount | • Nikon F mount with AF coupling and AF contacts • No field of view crop (full-frame) • When using DX lenses / DX mode 1.5x FOV crop |
Usable lenses | • Type G or D AF NIKKOR*1: All functions supported • DX NIKKOR: All functions supported except FX-format (36×24)/1.2x (30×20)/5:4 (30×24) image size • Other AF NIKKOR**2 : All functions supported except 3D color matrix metering II, • AI-P NIKKOR: All functions supported except autofocus and 3D Color Matrix Metering II • Non-CPU AI NIKKOR: Can be used in exposure modes A and M; electronic rangefinder can be used if maximum aperture is f/5.6 or faster; Color Matrix Metering and aperture value display supported if user provides lens data *1 IX NIKKOR lenses cannot be used **2 Excluding lenses for F3AF |
Auto Focus | • 51 focus points (15 cross-type sensors) • Multi-CAM 3500FX • AF working range: -1 to +19 EV (ISO 100, normal temperature) • Contrast Detect in Live View (Tripod) mode • TLL phase-difference AF in Handheld Live View mode |
Lens Servo | • Single Servo AF [S] • Continuous Servo AF [C] • Manual focus [M] • Predictive Focus Tracking automatically activated by subject’s status in [S] or [C] AF |
Focus Point | • Single point from 51 or 11 focus points • Liveview (Tripod mode): Contrast AF on a desired point anywhere within frame |
AF Area Mode | • Single point AF • Dynamic Area AF [9 points, 21 points, 51 points, 51 points (3D-tracking)] • Automatic-area AF |
Focus Lock |
Focus can be locked by pressing shutter-release button halfway (single-servo AF) or by pressing AE-L/AF-L button |
AF assist | External Speedlite only |
Exposure modes | • Program Auto [P] with flexible program • Shutter-Priority Auto [S] • Aperture-Priority Auto [A] • Manual [M] |
Metering |
TTL full-aperture exposure metering using 1005-pixel RGB sensor |
Metering range | • 3D Color Matrix Metering: 0 to 20 EV • Center-Weighted Metering: 0 to 20 EV • Spot Metering: 2 to 20 EV • At normal temperature (20°C/68°F), ISO 100 equivalent, f/1.4 lens |
Meter coupling | Combined CPU and AI |
Exposure lock | At detected value with AE-L/AF-L button |
Exposure bracketing | • 2 to 9 frames • 1/3, 1/2, 2/3 or 1 EV steps |
Exposure compen. | • +/-5.0 EV • 1/3, 1/2 or 1 EV steps |
Sensitivity (Still)* | • Auto • Default: ISO 200 – 12800 in 1/3, 1/2 or 1.0 EV steps • Boost: 100 – 102400 in 1/3, 1/2 or 1.0 EV steps |
Sensitivity (Movie)* | ISO 200 to 12800 (ISO 6400 to Hi 3 in high-sensitivity movie mode) |
Shutter | • Electronically-controlled vertical-travel focal plane shutter • 30 to 1/8000 sec (1/3, 1/2 or 1.0 EV steps) • Flash X-Sync: 1/250 sec • Bulb |
DOF Preview | • When Pv (DOF preview) button is pressed, lens aperture can be stopped down to value selected by user (A and M modes) or value selected by camera (P and S modes) • Activates modeling flash |
White balance* | • Auto (TTL white balance with main image sensor and 1,005-pixel RGB sensor) • Presets (twelve) with fine tuning* • Manual presets (five)* • Color temperature in Kelvin (2500 – 10000 K, 31 steps) • White balance bracketing (2 to 9 frames in increments of 1, 2 or 3) |
Picture Control | • Standard • Neutral • Vivid • Monochrome |
Image parameters* | • Sharpening: Auto, 10 levels* • Contrast: Auto,7 levels, Custom tone curve* • Brightness: 3 levels • Saturation: Auto, 7 levels* • Hue: 7 levels* |
Color space | • sRGB • Adobe RGB |
Viewfinder | • Optical-type fixed eye-level pentaprism • Built-in diopter adjustment (-3 to +1m-1) • Eyepoint: 18 mm (at -1.0m-1) • Quick return reflex mirror • Viewfinder magnification approx 0.7x with 50 mm f/1.4 lens |
Viewfinder Frame* Coverage | • FX (36×24): Approx. 100% (vertical/horizontal) • 1.2x (30×20): Approx. 97% (vertical/horizontal) • DX (24×16): Approx. 97% (vertical/horizontal) • 5:4 (30×24): Approx. 100% (vertical) and approx. 97% (horizontal) |
Focusing screen* | • B-type BrightView Clear Matte Screen VI* • Superimposed focus brackets • On-demand grid lines |
LCD monitor* | • 3.0″ low-temperature polysilicon TFT LCD • 921,000 pixels (VGA; 640 x 480 x 3 colors)* • 170° viewing angle • Brightness adjustment • 100% frame coverage |
LCD Liveview | • Handheld mode: TLL phase-difference AF with 51 focus areas (15 cross-type sensors) • Tripod mode: focal-plane contrast AF on a desired point within a specific area |
Shooting modes* | • Single frame • Continuous Low [CL] • Continuous High [CH] • Self-Timer • Mirror-up mode • Quiet Shutter Release [Q]* |
Continous Shooting |
• DX (24×16): Up to approx. 9 fps (CL) or approx. 9 to 11 fps (CH) |
Continuous buffer | • JPEG Large/Normal: 130 shots • RAW: 48 |
Self-timer | • 2, 5, 10 and 20 sec |
Flash control | • TTL: i-TTL balanced fill-flash and standard i-TTL flash for digital SLR using 1,005-pixel RGB sensor are available with SB-900, 800, 600 or 400 • AA (Auto Aperture-type) flash: Available with SB-900, 800 and CPU lens • Non-TTL Auto:Available with SB-900, 800, 28, 27 or 22S • Range-priority manual flash : Available with SB-900 and 800 |
Flash Sync Mode | • Front-curtain Sync (normal) • Red-Eye Reduction • Red-Eye Reduction with Slow Sync • Slow Sync • Rear-curtain Sync |
Flash Accessory Shoe | ISO 518 standard-type hot shoe contact; Safety lock mechanism provided |
Flash Sync Terminal | ISO 519 standard terminal, lock screw provided |
Creative Lighting System |
Supported with SB-900, SB-800 or SU-800 as commander and SB-900, SB-800, SB-600 or SB-R200 as remotes; Auto FP High-Speed Sync and modeling illumination supported with all CLS-compatible flash units except SB-400; Flash Color Information Communication and FV lock supported with all CLS-compatible flash units |
Orientation sensor | Tags images with camera orientation |
Playback mode* | • Full frame • Thumbnail (4 or 9 or 72 images)* • One-touch zoom • Movie* • Slideshow • RGB histogram • Shooting data • Highlight point • Auto image rotation • Image Comment (up to 36 characters) • Voice Memo Input and Playback |
Languages |
• Chinese (Simplified and Traditional) |
Custom functions | 46 custom functions |
Connectivity | • USB 2.0 (Hi-Speed) • HDMI Type C video out • NTSC/PAL video out • Remote control 10-pin terminal • PC Sync flash terminal |
10-pin terminal |
• GPS: NMEA 0183 (Ver. 2.01 and 3.01) interface standard supported with 9-pin D-sub cable and GPS Cable MC-35 (optional) |
Communications | FTP and PTP/IP file transfer with optional Wireless Transmitter WT-3 (IEEE 802.11 b/g) |
Storage | • Dual Compact Flash Type I • UDMA, Microdrive and FAT32 supported • 36 characters of text can be input and stored in EXIF header |
Power | • Lithium-Ion EN-EL4a/EL4 • Quick Charger MH-22 • Optional AC adapter EH-6 |
Battery monitoring | The LCD monitor on the camera back displays the following information about the EN-EL4a battery: • Remaining charge (%) • No. of shots taken since last charge • Battery life (5 stages) |
Dimensions | 160 x 157 x 88 mm (6.3 x 6.2 x 3.4 in) |
Weight (no batt) * | 1240 g (2.12 lb*) |
Operating environment |
Temperature: 0 – 40 °C / 32 – 104 °F, Humidity: under 85% (no condensation) |
Box contents |
Rechargeable Li-ion Battery EN-EL4a, Quick Charger MH-22, USB Cable UC-E4, Audio Video Cable EG-D2, Camera Strap AN-DC5, Body Cap BF-1B, Accessory Shoe Cover BS-2, Eyepiece DK-17, Battery Chamber Cover BL-4, USB Cable Clip, Software Suite CD-ROM |
Optional accessories |
Wireless Transmitter WT-4A/B/C/D/E*, GPS Unit GP-1, Magnifying Eyepiece DK-17M, AC Adapter EH-6, Capture NX 2 Software, Camera Control Pro 2 Software, Image Authentication Software |